søndag den 24. juli 2011

Hvorfor er regnvejr så hyggeligt?


Når regnen siler ned udenfor er det som om, at alting lige bliver en tand mere hyggeligt. Og det er sådan set meget godt, for pyha hvor har det regnet meget på det seneste. Hvor er sommeren blevet af??!
Men altså, hvis man ikke SKAL udenfor, er det nu meget hyggeligt, når det regner. Den grå himmel skaber en hyggelig belysning i hele lejligheden og der er lagt op til ren hygge. Men hvorfor er det mere hyggeligt at hygge-putte hjemme i regnvejr end i solskin? Fordi man ikke behøver have dårlig samvittighed over, at man ikke er ude at nyde det gode vejr. Simple as that. Så på en dag med solskin giver det altså dårlig samvittighed, hvis man ikke er ude. Også selvom man har mest lyst til at blive hjemme. Hvorfor mon det er sådan?
Under udtænkningen af denne blog havde vi på et tidspunkt besøg af min søster, som uden at vide noget udbryder ”hvor er det bare hyggeligt vejr når det sådan siler ned” – og så var jeg jo nødt til at udfritte hende for, hvorfor hun synes det. ”Hmm tjaa altså, det er jo nok fordi..jahh så er det jo ok at blive liggende lidt længere under dynen” – præcis. Hun har det altså på samme måde.. Og så var det jeg hørte min mors stemme i mit hoved ”Ej se lige hvor dejligt vejr det er, ja så skal vi altså de at komme ud og få noget frisk luft”. Så det er dér det kommer fra! Få frisk luft – det er vigtigt – noteret. Og det vil man jo selvfølgelig helst, når vejret er godt. Og det er også dejligt – altså at være ude. Hvis det altså ikke er alt for varmt. Og hvis altså ikke man lige er blevet mor for første gang og er helt  på herrens mark mht påklædning af den lille, som jo skal kunne holde sig varm, ikke svede, ikke blive udsat for direkte sol og få solen i øjnene. Så når vi vover os udenfor i solen, bakser jeg rundt med hende for at sørge for alle disse ting. Bakser så meget, at jeg ikke rigtig når at nyde vejret. Måske næste sommer er jeg mere erfaren på denne front.
Hvad så hvis man SKAL være indendørs selvom det er godt vejr. Ja så sidder man og ærgrer sig over, at man ikke kan være ude i det gode vejr. Det er da skørt.. Det er jo det der med årstider. Skiftende vejr. Ustadigt og nærmest uforudsigeligt. Og altid noget man kan snakke om!

1 kommentar:

  1. Ja altid et godt samtaleemne... Og hvorfor egentlig?? Nok fordi man altid er enige om, at det er da skønt, at solen endelig skinner eller at nøjjj hvor det regnede i dag. Det er jo et nemt kort at trække, hvis man lige mangler noget at snakke om -og så er det jo rart at være enige!! :-) sjov betragtning og iagttagelse.

    SvarSlet